Tuesday 12 November 2013

OPRAŠTAM SE OD SVOG IZVIĐAČKOG IDOLA - Borna Šulc

Naš dugogodišnji saradnik bloga "SA IZVIĐAČI" Borna Šulc iz Osijeka poslao nam je tužnu vijest o odlasku iz naše izviđačke kolone Krunoslava Jošnika. Poslednje izviđačko ZDRAVO upučujemo i mi koji smo ga znali.
Blog "SA IZVIĐAČI"
  
U nedjelju 10.11. 2013.u 7.00 sati telefonom me je nazvala Milica i rekla kako je pola sata ranije  umro u osječkoj bolnici moj dugogodišnji starješina odreda, dobar prijatelj i vjenčani kum umirovljeni prof.fizike Jošnik Krunoslav. A još jučer  posjetio sam ga u bolnici od 15.40.-16.20 sati gdje je prekjučer dovezen zbog moždanog udara. I razgovarali smo. Prvo je Kruno meni i mojoj Zdenki bio vjenčani kum, a kasnije sam ja bio kum Milici i Kruni.

Jošnik Krunoslav je rođen 18.10. 1940.u Kraljevu ,Kraljevina Jugoslavija šest mjeseci i dvanaest dana prije početka II.svjetskog rata. Kasnije se s roditeljima preselio u Mostar gdje je njegov otac iza rata (FNRJ) u jednom mandatu bio visoki gradski funkcioner, a Kruno je tamo ranih 50-ih godina postao izviđačem. Doselili su u Osijek, tada grad dobrih izviđača kao i Mostar.
Kruno 15.01.1956. pristupa u Odred izviđača „Ivo Lola Ribar“Osijek u Vod izviđača-porječana „Kornjača“ (prva porječanska jedinica od koje je nastala Posada „Drava“,
 a poslije i  Odred izviđača-porječana „Mate Jerković“ Osijek). Prvu izviđačku zvijezdu osvojio je 12.07.1957. (Drugu i Treću zvijezdu osvojio je kasnije u Odredu porječana), a izviđački Zavjet položio je na logorovanju u Matinščici 09.08.1958. Na tom morskom logorovanju u vremenu od 15.07.-10.08.1958. bio sam i ja. Kruno se mene sjećao, ali ja  njega ne, jer sam tada imao samo tri godine pa sam ga zaboravio. Sudjelovao je na slijedećim logorovanjima i većim akcijama: logorovanje Ozalj 18.07.-10.08.1959. Prva Smotra pomoraca i porečana Jugoslavije u Splitu, Divuljama i Kaštelima. Ratna mornarica ustupila je logorske terene kasarne i Školski brod „Jadran“ pa je Smotra bila prava mornarička obuka i veliki doživljaj.
 
Zanimljiv je  podatak  da je nakon ove akcije od porječanske posade u Odredu nastao novi Odred izviđača-porječana „Mate Jerković“ Osijek i to 10.09.1959. na Dan Pomorstva i Ratne mornarice, a po imenu admirala Mate Jerkovića pokrovitelja Prve Smotre pomoraca i porečana Jugoslavije. Prije osnivanja Odreda, a 19 dana nakon Smotre, Kruno je sudjelovao i na Zboru izviđača Jugoslavije u Zagrebu od 29.08.-01.09. 1959. Sa logorovanja u Fužinama od 15.07.-10.08. 1960.sjećam ga se kao vrijednog izviđača.Zajedno smo bili 1978.godine na Prvomjskoj akciji Saveza izviđača Hrvatske “Ništa nas ne smije iznenaditi-Petrova gora-78.“od 29.04.-01.05.1978. Na logorima „Bratstva i jedinstva“ u Ohridu 15.-30.07. 1980. i 15.-31.07. 1981.bili smo zajedno, a on je bio starješina odredskog logora. I 1982. Kruno je bio starješina odredskog logora u Ohridu, a kasnije je više godina bio i starješina Logora Saveza izviđača općine Osijek na morskim logorovanjima u Pakoštanima i Puntiželi gdje ja nisam išao zbog organiziranja i sudjelovanja na odredskim porječanskim plovidbama Karašicom, Dravom i Dunavom. Cijelu deceniju od 09. 03. 1978.-10. 09. 1988. Krunoslav Jošnik je bio starješina odreda u Odredu izviđača-porječana „Mate Jerković“Osijek i to časno, nesebično, pošteno, odlično i s ljubavlju. Kad se samo sjetim kako je svojim vlastitim autom prevozio nas i naše čamce u druge gradove da bi organizirali plovidbe, da bi  u Vojvodini učili veslati u kanuima prije Velike plovidbe Passau –Novi Sad, vraćao naše čamce u Osijek  autom iz mjesta na Dravi i Dunavu nizvodno, vozio naše ekipe u Vinkovce na vlak za Skopje i tako i natrag kad smo išli na „Aprilske izvidničke sredbe“ u Skopje. Sam je izradio seriju platnenih odredskih oznaka pripadnosti i akcija. Ni za benzin svog auta, ni za fotografiranje i izradu fotografija s naših akcija, ni za materijal oznaka i bilo čega drugoga nikada nije tražio da plaćaju izviđači, već je plaćao on sam od svoje plaće koju je zarađivao kao profesor fizike u osječkim gimnazijama. To je radio iz ljubavi za svoj Odred. Volio je djecu i omladinu svu, izviđače i neizviđače, nikada nije isticao razlike. Častio je i ručkovima ekipe koje su se vraćale sa velikih akcija i susreta bez obzira na rezultat. Pomogao je mnogima u rješavanju osobnih problema i to savjetom, fizičkom pomoći i novčano. Nakon deset godina na funkciji starješine odreda Kruno je bio i dobar predsjednik Saveza izviđača općine Osijek.
 U jedinici novog Saveza izviđača Hrvatske u Osijeku on je nastavio svoje članstvo, a ja i moja supruga u kršćanskim izvidnicima. Mi smo se i dalje družili. Pomagao nam je u organiziranju  jednodnevnih izleta i logorovanja.
Kao dobar izviđač i profesor Kruno je primio brojna priznanja, pohvale i odlikovanja. Ističem ona koja su napisana u njegovom Kadrovskom kartonu broj 15, a ne i ostala za koja nije bilo odštampano dovoljno rubrika.
To su: Brončana izviđačka plaketa – 10.09.1978. od Štaba OIP „Mate Jerković“Osijek,
            Srebrna izviđačka plaketa – 10.09. 1979.od Štaba OIP „Mate Jerković“ Osijek,
            Počasni izviđački Srebrni prsten – 21.03. 1980. od Skupštine Saveza izviđača općine Osijek,
            Zlatna izviđačka plaketa – 10.09.1980. od Štaba OIP „Mate Jerković“Osijek,
            Srebrni znak Saveza izviđača Hrvatske – 12. 12. 1987. od Predsjedništva Konferencije Saveza
            izviđača Hrvatske.
Krunoslav Jošnik je umro, ali je otišao u nezaborav. Žalim što ne može čuti od mene izviđački „ZDRAVO!“, ali sam sretan što sam ga poznavao i drugovao s njim od svojih malih nogu.
 
                                                                                                                                               Borna Šulc
Redakcija bloga “SA IZVIĐAČI” izražava iskreno saučešće porodici, njegovim dugogodišnjim  izviđačkim prijateljima.
 *********************************************************************************
Dobili smo komentar na ovaj prilog koji glasi:

Danas 20.XII. 2013.sedmorica nas, od  jedanaest najstarijih izviđača-porječana Odreda izviđača-porječana „Mate Jerković“ Osijek, iz vremena najduže izviđačke ere, sastali smo se na mjestu gdje je Odred 14. 04. prije 22 godine održao posljednji  jednodnevni izlet sa kuhanjem i sa veslanjem kanuima. Razlog susreta bilo je podsjećanje na izviđačke dane provedene sa starješinom Krunoslavom Jošnikom koji je otišao brzo.


Još jednom isticali smo njegove izviđačke, ali i uopće ljudske vrline. Pričali smo s nostalgijom i o tome kako je one porječane i porječanke sa slabim ocjenama iz fizike, u osnovnim i srednjim školama, besplatno učio i naučio fiziku. Nakon prestanka rada Odreda i djeca članova osjetila su Krunino izviđačko srce, jer je i njih naučio fiziku. Netko od nas iz vodova „Kornjača“, „Ahims“, „Nelson“, „Jazavac“, “Sloboda“, „Šaran“ i „Vidra“ je primjetio: „jako nas je malo, ali nismo brodolomci – zbog bloga SA-izviđači!“
Z–D–R–A–V–O!
PORJEČANI OSIJEK 

No comments: