Wednesday 26 August 2009

BULJARICE – POSLE POLA VEKA

.
Prošle godine smo se okupili u Sarajevu, a ove sam krenula u Buljarice, malo mesto na Crnogorskom primorju, u podnožju Paštrovske gore, gde su, pre pola veka, podignuti prvi izviđački šatori.
.
.
Nisam rešila dilemu da li se mesto zove Buljarica ili Buljarice. Oba naziva su u upotrebi.
.
.
Izviđači-veterani i meštani kažu da su to bili izviđači iz Beograda i Sarajeva.
.
Odsela sam, naravno, u izviđačkom kampu, jedinom koji još uvek postoji.
.
.
Nisam saznala imena odreda iz Sarajeva, ali mi znamo da su bili “Slaviša Vajner-Čiča” i “Miljenko Cvitković”. Iz Beograda su bili izviđači odreda u čijem kampu sam provela ovih nezaboravnih deset dana. Otkud ovoliki entuzijazam veterana govore podaci iz njihove biografije.
Ukratko, odred “Vasa Čarapić” je nastao 1952. godine podelom beogradskog stega na četiri odreda: “Vasa Čarapić”, “Sava Kovačević”, “Zemun” i “Leka Ranković”, kasnije “Jovan Cvijić”. Od četiri izviđača, prvih tečajaca, osnivača, znam da Ozrena Mostarlića i Vladu Nedeljkovića pamte stariji izviđači iz Sarajeva.
Interesantno je da je počasni član ovog odreda, čiji koreni dosežu pre II svetskog rata, od 1957. god. bio Josip Broz Tito i do kraja života redovno plaćao članarinu.
Veterani su mi pričali da je u najboljim danima, u Buljaricama bilo 17 kampova i preko 12000 gostiju. Danas je aktivno pet kampova. Dolazili su u ovo malo lepo mestašce izviđači, radnici, sportisti i drugi ljubitelji ovakvog vida odmora.
I ovaj kamp je imao svoje loše dane. 2001. god. Rodoljub Kostić-Rođa je krenuo u oživljavanje i popravku kampa. Popravljene su kamp-kućice, kojih ima oko 60. Prošle godine su napravljena kupatila za 11 u gornjoj “ulici”, mojoj, kako sam ja govorila. Planira se za iduće leto izgradnja u sledećoj “ulici”, to je oko 20 kućica. Danas mu pomažu Mića, Brka i osoblje u kuhinji.
.
.Ostali gosti kampa koriste zajednički mokri čvor, što ljubiteljima kampovanja ne smeta. Mi smo, u naše vreme, uživali u umivanju u potoku, zapravo, potok je bio naš “mokri čvor”.
.
Osim kamp-kućica, ima i nekoliko šatora. Pravi zaljubljenici, uglavnom veterani, i danas vole da provedu odmor baš pod šatorom, baš onakvom starom, kakve smo i mi koristili, kao i Saša, koji je ulepšavao naše večeri.
.
Ovoliko pišem o odredu “Vasa Čarapić” i njihovom kampu jer, da nije bilo njih, danas ne bih mogla da vam pokažem ove slike, koje će mnoge sarajevske izviđače vratiti sve ove decenije unazad. Oni su mi ispričali ovu priču, ali i odveli na mesto gde su podignuti prvi izviđački šatori. Zbog problema sa vodom za piće, kamp se pomerao, a baš to je divno.
.
.
.
Maslinjak, i livade ispred i iza njega, isti su kao pre. Zamislite šatore u hladovini ovog maslinjaka i eto vas na putovanju dugom pola veka.
.
.
.
Saša i Dina su mi pomogli oko fotografija sa mesta gde se ja nisam mogla popeti.
.
.
Prekoputa, u brdu, oko manastira iz 16. veka, postoje još dve pravoslavne i jedna katolička crkvica. Gore se popela samo moja kamera, pa u ovim slikama uživam i ja, zajedno s vama.
.
Prelepa plaža, duga oko tri kilometra.
.
.
Pogled levo i desno, isto kao pre pola veka. Da li ste i vi čekali zalazak sunca na plaži? Ja, skoro svaki dan!
.
U kampu još vlada izviđačka atmosfera. Uveče, uz muziku za koju je zadužen Saša, bude i plesa, a program za decu, to je pravo zadovoljstvo. Saša je organizovao takmičenja: pidžama party, najbolja maska, pokaži šta znaš, pevanje karaoka, a zadnje veče izbor mis i mistera. Sa koliko žara su deca učestvovala u ovim takmičenjima, pa to smo i mi nekad radili !!!!!!!!
.
.
Ove slike su loše, ali možete bar naslutiti deo te atmosfere.
.
Pre odlaska, fotografija sa Rodoljubom Kostićem-Rođom, “krivcem” što i danas u Buljaricama postoji izviđački kamp i čuva sećanje da su i sarajevski izviđači podigli ovde prve šatore, dalekih, kasnih pedesetih godina.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Ovoliko sa ovogodišnjeg nostalgičnog putovanja, a za iduću godinu ću već smisliti nešto novo, a staro. Ne zamerite ako je prilog podugačak, putovali smo pola veka kroz vreme.
.
Zlatica Banović (Ninić)
.

No comments: